Resumé av året 2013

Kan vara roligt att såhär efter ett helt år blicka tillbaka och titta på vad som hänt under årets gång. 

Januari 

När jag tittar tillbaka i januari månad 2013 så finner jag inget specifikt som hänt. Utan mer att snön är ett faktum och det ligger som ett stort vitt täcke på marken. 




Jag skriver också att jag nu fick ett nytt ställe att vara timvikarie på. Det vill säga mitt tredje ställe inom Oskarshamn kommun. Annars så hände det inte så mycket i januari månad. 



Februari 

Även denna månad ligger snön som ett täcke övre Sverige. 
Jag anmälde mig och min ena hund Texas till fortsättningskurs. Ett väldigt bra intiativ. Har lärt oss mängder av nyttigt igenom den kursen. Den bar så nyttig så till våren kommer vi nog vi att ansöka till den igen. Man kan aldrig få för mycket kunskap. 

Jag och min sambo tog en heldag ute på isen på havet. Gick mellan de olika öarna och grillade korv ute på isen. Så mysigt och trevligt.



 


Min ena hund Texas fyllde 1 år den 11 februari. Det firades lite lätt med hund ben och extra roliga promenader. 




Det årliga "alla hjärtans dag" stod för dörren. Och min sambo ville överraska mig med en liten weekend och den blev på kosta outlet och deras konstglashotell :) en mycket kärleksfull helg :) 









Den 28 februari såg jag årets första vårtecken när jag var påväg in till jobbet. Det var en härlig känsla! 


Gick och blev fin hos frissan 








Mars 
  Nu började våren komma mer och mer. Det märkte man minst sagt på mina busfrön som njöt av solen så fort den tittade fram.

  



Vi var i Värnamo och hälsade på min sambos moster. De bor så himla fint och har en bondgård. Så jag gick lös med min systemkamera hela helgen.









Isen låg fortfarande och min sambo kunde då ej låta bli att köra bil på denna is. Oavsett vad jag sa. 



Påsken kom, men jag såg inte så mycket av den då jag jobbade mig igenom den. Har inga vidare traditioner vid påsk så då passade jag på att tjäna pengar istället. 




Texas kastrerades och det gick jätte bra. Hundkursen rullade på. 

Jag tränade mycket spinning och gick många promenader 






April




Det började bli så varmt och skönt på balkongen här hemma så där spenderades en massa med tid. 



Vi stötte på vårens första orm den 4 april. Det var då fortfarande för kallt om nätterna så den var ganska stel. Stackarn. 

Nu började man kunna se marken under snön. 



Jag fick mitt första vikariat och jag svävade på moln. Jag vart sååå glad! 



Den 26 april premiär grillade vi ute på annan ort än hemma. Minns de första tuggorna av den maten. Åh vi som älskar grillat :) 



 Den 30 april tittade dessa små skönheter fram. 
Blåsippan.





Maj

Den 9 maj så tog hundarna sitt första premiär dopp :) 



Vi avnjöt en riktigt god havsöring som min sambo fiskat upp. Nämner det här då jag aldrig ätit egen fångad havsöring. Så tycker det är värt att nämna :) 




Jag och min sambo firade treårs jubileum den 15 maj. 
 Haha eller treårsdag kanske man säger. 
 
Vi gjorde inget storslaget detta året utan vi gick ut och åt på,en av Oskarshamns thai restauranger. Tog med oss efterrätten och satte oss ute och åt den. 




Liljekonvaljer plockade jag mängder under majmånad. De luktar så himla gott :) 



Grillandet sattes igång på en helt annan nivå denna månad. På riktigt vill säga. Vi upptäckte att grilla med grillspett var ju väldigt smidigt. 



Jag fortsatte med träningen .. 




Vi har alltid varit sugna på att odla bär och grönsaker själva. 
Så tillslut köpte vi hem två jordgubbs plantor och två tomatplantor i olika sorter. Små tomater och stora tomater. 






Jag var hos frissan denna månad och blev super nöjd med mitt hår



Det blev ett väldigt bra försäljnings knep för Coca-Cola, 
Även jag gick på att :) 





Juni

Under juni månad blev det en hel del grillande, drickande och badande. Eller nja, bandandet kom väl i slutet av juni då det var rätt kallt i vattnet. 













Jag började jobba på mitt vikariat. Vilket vill säga 100%, det kändes! Men jag hade en super bra start på sommaren ändå :)



Juli

Min sambo fyllde 24 år den 1 juli. Det firades inte sådär jätte mycket mer än ett kalas. Av mig fick han ett silver armband. 

Man kunde nu gå ut i skogen och hitta sommarkantareller. Vilket det var lite dåligt med i år. Torrt och eländigt. Så dåligt svamp år har det varit 2013. 


Man blev lite solkysst och en och annan fräkne tittade fram :) 


Och vi grillade på hela juli månad också :) 







Har nog aldrig badat så mycket som jag gjort detta årets sommar. 
Helt underbart! 








Eftersom jag jobbade så mycket som jag gjorde så blev det aldrig att vi gjorde något storslaget under sommaren. Annars har vi åkt till Gotland något år, Öland etc. Men pga att jag jobbade så mycket så fick man göra lite dags utflykter. 

Vi åkte till Linköping och bergsslussar. Vi lånade min sambos lille brors lägenhet i en natt så vi kunde vara lite där. 
Väldigt fint i Linköping. 











Himlen visade oftast sin finaste sida när man åkte hem från jobbet på kvällen. 


Våra plantor började leverera lite ätbart nu 


Alfons var väldigt glad och väldigt söt en kväll vi fick låna min sambos föräldrars hus. Då hade ju Alfons tillgång till hela trädgården. Han fullkomligt lös den kvällen :) 



Texas älskar mest att vara i mattes knä 




Augusti

Även denna månad innehöll mycket sol bad och avkoppling samtidigt som jag jobbade mycket. 









Hann med lite träning också ...



Var på Öland en heldag med mamma. Vi åkte runt och tittade. Stannade till och åt kroppkakor ur en kroppkake bod. Vi konstaterade att de man gör själva är mycket godare. Och vilket pris de tog för dem. Inge undra på att de mer än gärna står där hela sommaren. 



Vi åt egen fångade kräftor 



Jag bestämde mig för att byta bil. Så den här pärlan kom till oss i augusti och har varit mig trogen sen dess. Jätte bra bil!

Eftersom jag jobbat så hårt igenom hela sommaren så bokade jag och min sambo en sista minuten resa till Rhodos! 



September

Jag gjorde min allra första ögonfransförlägning. 
Kul grej, men inte något som jag skulle göra regelbundet. Kanske när jag inte har tid att sminka mig längre. 





Den 8 september klockan 07.00 gick planet mot Rhodos ifrån Landvetter som ligger i Göteborg. Hade en sådan rolig och mysig resa så att det måste ju bli tradition att åka iväg sådär efter sommaren för att förlänga den lite. 
Här är ett litet utplock av bilder. Vill ni se fler får ni helt enkelt klicka in på september 2013. 







Jag gick till frissan och blev hel brunett. Snyggt men lite tråkigt kanske.




Vi har upptäkt ett ställe där man kan plocka tranbär. 
Så när det hade varit frost där första gången kastade vi oss dit och plockade. 




Det har ju varit ett dåligt svamp år men lite hittade vi..




Oktober


Jag fyllde 24 år, hade inget kalas. Utan firade det bara lite smått.




Jag testade på att jobba natt för första gången någonsin. 
Funkade jätte bra! 



Höstens fina färger kom tillslut och jag verkligen älskar det! 







Den riktigt stora stormen kom till Sverige och rev ner ett antal träd. Såg en hel del träd som tagit stryk dagen efter. 



Och det här var ju bara början på en följd av stormar som skulle passera Sverige inom kort. 


November


I november har det inte hänt så mycket. Den har mest bara passerat förbi denna månaden. 

Jag skar mig illa i fingret, riktigt illa 
Kan tillägga att på den här bilden har de gått fem dagar. Så ni kan ju tänka er hur det såg ut innan. 



Som alltid blev det många höstliga, snarare än vinter inspirerade promenader med hundarna. 



Jag gjorde kroppkakor för första gången. 
Blev hyfsat goda för att vara första gången. 
Det ska jag helt klart ge mig på fler gånger. :) 




December

Som november så har det inte hänt så mycket i december. 
Snön kom och la sig som ett vitt täcke bara för en dag. Det tyckte jag var mycket synd. 


Jag var hos frissan och gjorde mig julfin




Jag bakade lussebullar först få julkänsla. 
Vilket jag inte fick ändå. 


December det här året har varit en jobbig månad. 
Har inte riktigt fått någon julkänsla och inte haft någon ork till det heller. Så december 2013 har varit den sämsta månaden på det här året. Lång och seg som ett knäck. 

Nu blickar jag bara framåt och hoppas på ett bra 2014. 
Mina önskningar inför 2014 är:
- att mina nära och kära får vara friska
- att jag och min sambo flyttar till hus till våren
- att vi hinner resa och har ekonomi för det
- att jag får framgång i jobbet och får behålla det 
- mer träning
- mer att tänka på sig själv och ta hand om sig själv 
- ta mindre skit från folk 
- ha roligt 
- umgås mer med nära och kära 
-njuta och inte tänka på alla måsten 

GOTT NYTT ÅR!